Beelddenker zijn is positief!
In een andere blog heb ik geschreven over het herkennen van Beelddenken bij jezelf of bij je kind. Het is namelijk zo fijn om hier achter te komen, zodat je weet hoe je denkt, leert en functioneert. Helaas hoor ik hier nog niet altijd positieve verhalen over. Een deel van de scholen kan en doet er niks mee. Sommige hebben er niet eens belangstelling voor om de informatie te horen. Waarom wordt er zo anders naar gekeken en over gedacht? Omdat het een groep is van zo’n 5% van de mensen? Omdat het als lastig wordt ervaren?
Ik word hier zo verdrietig van. Wij hebben prachtige beelddenkende kinderen en ook in de praktijk kom ik fantastische beelddenkende kinderen tegen. Allemaal willen ze graag gezien en herkend worden. Ze zijn niet lastig, want ze kunnen zoveel! Er is een probleem en pats boem, ze denken al 3 of soms zelfs 4 dimensionaal na over het probleem en vinden al vlot een oplossing. En ja, wij talige mensen kunnen dat proces niet zo snel bijbenen. Wij willen alles beredeneren en uitproberen, terwijl zij de oplossing al zien! Bij spelling hebben ze niet eens de regels nodig, nee ze schrijven de woorden gewoon in hun hoofd en kunnen het vervolgens elke keer overschrijven. Ergens heenrijden waar je maar 1 keer geweest bent? Dingen herkennen? Ook geen probleem! Het geheugen is erg goed ontwikkeld. En dit zijn nog maar een paar voordelen.
Laten we ze dus alsjeblieft niet als dom, lastig bestempelen. Daar klopt namelijk helemaal niks van. Mijn ervaring is dat erg veel beelddenkers, namelijk zelfs erg slim zijn. Tijd voor een nieuw onderzoek?!
Meer weten? Geef je dan op voor onze training