Flowers are red, Creativiteit is belangrijk

Flowers are red – creativiteit is juist van belang!

Misschien ken je het onderstaande lied ‘Flowers are red’ van Harry Chapin al wel. Het lied is tevens vertaald in het Nederlands door Gerard van Maasakkers, hier heet het nummer dan ook ‘Bloemen zijn rood’. Het is zeer waardevol de songtekst van deze nummers eens door te lezen. Het lied geeft een beeld over de ontwikkeling van creativiteit in het (school)leven van het kind.

‘Flowers are red’ gaat over een jongen die op school de opdracht krijgt bloemen te tekenen. Hij kleurt de bloemen met verschillende mooie kleuren in, wat de leerkracht afkeurt. Volgens de leerkracht zijn alle bloemen rood en de bladeren groen. Zij ziet daarom niet in, waarom je bloemen een andere kleur zou moeten geven. Het kind probeert de leerkracht nog te overtuigen door aan te geven dat bloemen er in heel veel mooie kleuren zijn. De leerkracht is het helaas niet met hem eens en leert het kind opnieuw bloemen rood te kleuren en de bladeren groen. Aan het eind van het lied komt het kind in een nieuwe klas bij een andere leerkracht, die hem vraagt waarom hij zijn bloemen alleen maar rood en groen kleurt. Tja, hij weet ondertussen niet beter. Gelukkig denkt deze leerkracht daar heel anders over. De regenboog heeft erg veel kleuren, dus laten we die kleuren allemaal gebruiken.

Dit lied illustreert de kracht van het zien van dingen op een andere manier; ‘out of the box’ denken en het accepteren van personen zoals ze zijn. Creativiteit en je eigen weg willen bewandelen zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.

Hoe mooi is het om een kind te zien stralen bij een knutselwerkje wat ze helemaal zelf hebben gemaakt. Trots nemen ze papa of mama mee naar hun werkje dat aan de lijn hangt. Tja en dat been dat op het hoofd zit of die paarse kat met maar 1 oog, maakt dat nou echt zoveel uit? Tijdens het proces heeft het kind allemaal keuzes gemaakt en is dit er uit gekomen. Wat prachtig en wat heb je het netjes gedaan! Help deze kinderen door ze juist aan te moedigen en te helpen in het ontwikkelen van de creativiteit. Later in hun leven moeten ze ook creatieve oplossingen kunnen vinden bij problemen op het werk en daar heb jij dan van aan de basis gestaan!

Kijk eens naar jezelf. Wat voor een leidster wil jij graag zijn?

– Een leidster die een werkje laat maken, waarvan een voorbeeld kant en klaar ligt, zodat de kinderen het werkje alleen nog maar hoeven te plakken of te kleuren? De leidster die graag 10 identieke werkjes aan de lijn heeft hangen?

– Of een leidster die de kinderen vrij laat en hen zelf na laat denken hoe zij het werkje willen maken? Een leidster die de creativiteit helpt ontwikkelen en het hele denkproces van het kind.

Wat ik hiermee wil zeggen: waardeer de eigenheid van de kinderen en stimuleer hun zelfredzaamheid. Geef niet te veel aandacht aan het resultaat, maar juist op het proces. Kinderen leren door te doen en door lekker hun eigen wereld te creëren. Wie zijn wij, volwassenen, dan om dat tegen te houden. Kind zijn is toch het mooiste wat er is! En stiekem wil je als volwassene toch ook graag kind blijven…….

LINK: https://www.youtube.com/watch?v=fW-NbxUWLKA

Wij maken gebruik van cookies

Als je onze website gebruikt, ga je ermee akkoord dat we cookies plaatsen. Meer informatie vindt je in ons privacy statement.